Hipp hipp hurra!

Viste du at det er 50 år siden vi startet med eiendomsmegling i Innlandet?

Det er helt sant! I 1974 begynte Hedemarken Sparebank å formidle eiendom, først i Hamarområdet, senere i hele Innlandet. Og det er mye som har forandret seg på 50 år.

For eksempel kom den første datamaskinen i 1988. Før dette hadde alt i forbindelse med kjøp og salg av eiendom skjedd på papir – og bud ble sendt per brevpost med 14 dagers svarfrist.

- Budrundene var ikke like heftige da som de kan være nå, forteller Kjell Amundsen i EiendomsMegler 1 Innlandet. Han har vært ansatt i 36 år, storparten av dem som eiendomsmegler og nå som leder for oppg ørsavdelingen.

- Med 14 dagers frist på skriftlige bud sier det seg selv at tempoet var et ganske annet i eiendomsbransjen. Gunvor Lien Nyhus, nå fagansvarlig for landbruksavdelingen, er også en av EiendomsMegler 1 Innlandets mest erfarne, med over 40 år som eiendomsmegler.

- Det å selge huset sitt på 80-tallet var ikke slik det er nå, sier hun.

- Prospektene var på én side, med et svart/hvittbilde av huset og ni tekstlinjer. Folk måtte selv komme til oss for å få telefonnummeret til selger, slik at de kunne avtale visning. Det var et renn med folk innom oss på kontoret, minnes Gunvor.

Mens de fleste i dag er opptatt av at flest mulig skal få vite om det når de selger huset, var tilstandene helt annerledes på begynnelsen av 80-tallet.

- Selgerne ville ikke ha «til salgs»-plakat på huset sitt, forteller Kjell, og smiler:

bilde av sitat-forfatter, Kjell Amundsen.

Sitat start,   - Det å skulle selge huset kunne jo bety at det var en endring i sivilstatus på gang, og det var så absolutt en privatsak. Å ta bilder inne i huset til folk var utenkelig, og mange ville at vi skulle parkere bilen et stykke unna, siden det stod «Hedmark Eiendom» på dørene.
- Kjell Amundsen

Mot 90-tallet kom fargekopiene, og prospektene ble mer innholdsrike. Sakte, men sikkert ble dørene åpnet mer og mer, og etter hvert ble det tatt bilder også innendørs til salgsoppgaven.

- Da kom også behovet for å gi folk tips om rydding og styling, sier Gunvor. Det falt ikke alltid i god jord hos selgerne.

- Mange mente nok at de kunne la veggen med familiebilder henge, og syntes det var «fint nok som det var» hjemme hos dem. Det var nok noen som ble fornærmet, men stort sett gikk det bra.

Det har blitt noen liter kaffe på de to erfarne eiendomsmeglerne opp gennom årene. Det var vanlig at det ble servert både kaffe og kake når meglerne kom.

LANG ERFARING: Gunvor Lien Nyhus (t.h) og Kjell Amundsen har lang erfaring i eiendomsmeglerbransjen.

En gang husker jeg at en kunde hadde traktet tre tv-kanner med kaffe, og lagt opp to fat med snitter, forteller Kjell. - Enda vi var bare to til stede i møtet. Men det er alltid hyggelig når folk byr på servering. Man må ha god tid, og si ja takk. God kontakt med kundene er viktig, sier han.

I dag stilles det høye krav til eiendomsmeglere. Utdanningen er en treårig bachelor pluss to år som fullmektig.

- Vi har alltid opplevd å ha høy tillit blant kundene på Hedmarken, sier Gunvor. Hun har i tillegg til å være eiendomsmegler også undervist på eienomsmeglerstudiet på BI i mange år.

bilde av sitat-forfatter, Gunvor Lien Nyhus.

Sitat start,  - Det å hjelpe folk med å bytte bolig og skaffe seg et trygt hjem er et stort ansvar. Man må være glad i folk, og kunne prate med alle. Den tilliten våre kunder viser oss er stor når de slipper oss inn i hus og hjem, økonomi og privatliv, sier hun.
- Gunvor Lien Nyhus

Kanskje trodde man at meglertjenestene skulle bli overflødige på grunn av flere digitale tjenester, men det viser seg at folk vil ha kontakt med en eiendomsmegler når de skal kjøpe eller selge eiendom.

- Det skjønner jeg godt, fordi en bolighandel er den største formuetransaksjonen man gjør – i alle fall for de fleste av oss. Da vil man ha tryggheten i en solid og erfaren eiendomsmegler.